Leidraad

Wij hebben een 'leidraad' ontworpen die handvaten biedt om het nieuwe ontwerpleerplan wiskunde van de A-finaliteit van het Katholieke Onderwijs Vlaanderen te interpreteren en te begrijpen. Aangezien rekenvaardigheden in het beroepsonderwijs altijd aan bod kwam binnen de lessen project algemene vakken, is het voor sommige scholen en leerkrachten moeilijk om elke week een apart uur wiskunde te geven. Daarom hebben wij een leidraad uitgewerkt die het ontwerpleerplan wiskunde clustert aan andere ontwerpleerplannen.


Elk leerplandoel hebben wij uitgewerkt in volgende onderdelen:

  • Een luikje theorie voor de leerkracht

  • Voorbeeldoefeningen opgedeeld in starter, talent en professional

  • Verbetersleutel van de voorbeeldoefeningen

  • Instructiefiches voor de leerlingen


In het vroegere vak PAV werden inhouden en vaardigheden niet als losstaande elementen onderwezen, maar steeds in context of thema aangeboden. Wij proberen opnieuw die samenhang te creëren. Wij hebben ieder leerplandoel wiskunde gekoppeld aan een leerplandoel van een ander vak. Op die manier zorgen we voor een clustering tussen de ontwerpleerplannen. Om dit te verwezenlijken linkten we elk leerplandoel aan een concreet thema. Elk leerplandoel kan gewijzigd worden naar thema en inhoud. Zo kan je gemakkelijk de leidraad naar eigen hand zetten door getallen te wijzigen, de context te veranderen of oefeningen makkelijker/moeilijker te maken.


De voorbeeldoefeningen die we aanbieden, werden opgesteld vanuit onze interpretatie. Dit is niet de enige en juiste invulling. Wij bieden enkel mogelijke voorbeelden en invalshoeken aan. Onze voorbeeldoefeningen hebben we ingedeeld aan de hand van volgende rubrieken: starter, talent en professional. Startersoefeningen zien wij als driloefeningen, oefeningen die iedere leerling als basis moet kunnen. Talentoefeningen zijn basisoefeningen maar uitdagender dan de startersoefeningen. Er is sprake van meer verdieping en context. De professionaloefeningen zijn vergevorderde oefeningen. Deze oefeningen zijn een trapje hoger van niveau. Ideaal om sterke leerlingen en klassen uit te dagen.


Onze combinatie aan oefeningen zorgt op deze manier voor de nodige differentiatie.

Wij hopen dat leerkrachten, die vroeger PAV gaven en andere leerkrachten die in de A-finaliteit wiskunde zullen geven, via onze leidraad zich makkelijk een weg kunnen banen in het nieuwe ontwerpleerlan wiskunde.

De instructiefiches kunnen makkelijk worden overgenomen en afgedrukt. Leerkrachten kunnen ervoor kiezen om instructiefiches omhoog te hangen in de klas, online aan te bieden of per leerling een mapje voorzien met de instructiefiches.


Deze leidraad is terug te vinden op de pagina 'Leerplannen'. De verwerkte leerplannen worden u apart aangeboden volgens dezelfde structuur.