Wiskunde - vaardig in de A-finaliteit
Een inspirerende leidraad die zorgt voor samenhang tussen wiskunde en andere domeinen gelinkt aan de nieuwe leerplannen tweede graad A-finaliteit.
WELKOM
In het kader van onze bachelorproef aan de Arteveldehogeschool hebben wij (Hannah De Coninck, Kiona De Witte, Jana Soetens ) ons verdiept in de vernieuwde leerplannen. We namen het ontwerpleerplan wiskunde van de tweede graad A-finaliteit onder de loep. Alle drie nemen we het onderwijsvak PAV op. Project algemene vakken zal vanaf de inwerking treding van de nieuwe leerplannen niet meer bestaan, tenzij scholen hier zelf voor kiezen. Het hele concept van PAV, waar wij dus drie jaar voor gestudeerd hebben, valt weg. PAV is een geïntegreerd vak, dat betekent dat alle deelvakken in een bepaalde mate aangebracht worden via creatieve projecten (Nederlands, wiskunde, natuurwetenschappen, maatschappij...).
Om de creatieve aanpak van het vak te behouden hebben wij een 'leidraad' samengesteld met betrekking op de nieuwe leerplandoelen wiskunde. We wouden samenhang tussen de ontwerpleerplannen realiseren. Dit deden we door de leerplandoelen te koppelen aan inhouden uit andere ontwerpleerplannen binnen de A-finaliteit. Alsook hebben we gefocust op differentiatie binnen de uitgewerkte leerplandoelen. Zo hopen wij leerkrachten en scholen een duwtje in de rug te geven bij het geven van wiskunde in de A-finaliteit en hen de mogelijkheid te bieden creatief aan te slag gaan met de nieuwe leerplannen.
Veel ontdekkingsplezier op onze website!
Hannah, Kiona & Jana